بررسی ۵ نکته کلیدی در طراحی سایت دانشگاهی
برای طراحی سایت دانشگاهی باید نکات متعددی را رعایت کرد اما این پنج نکته را میتوان کلید طلایی یک سایت و پرتال دانشگاهی موفق دانست:
۱. انتخاب دامین مناسب
نام و دامین مناسب نقش مهمی در شناسایی وبسایت دارد. علاوه بر آن برای اینکه یک دامین در ذهن بماند باید منعکسکننده برند و نام دانشگاه باشد. انتخاب نام درست برای وبسایت ضروری است چراکه تأثیر مستقیم بر سئو سایت دارد و میتواند به بهبود جایگاه وبسایت در موتورهای جستوجو کمک فراوان کند. نام و آدرس ساده که املای آن نیز دشوار نباشد در جذب مخاطب اهمیت دارد.
برای یک دانشگاه ضروری است که همه اجزای دانشگاه از دامین اصلی تبعیت کنند. به عنوان مثال چنانچه دانشکدههای دانشگاه دارای وب سایت مستقلی هستند می بایست حتما در ذیل دامین اصلی دانشگاه بصورت sub-domain و یا دایرکتری آدرس دهی شوند. این مساله در رتبه بندی های مختلف خصوصا رتبه بندی وبومتریکس تاثیر بسزایی دارد.
۲. طراحی چشم و گیر و مناسب
یکی از مهمترین عوامل و نکات در فرآیند طراحی وبسایت دانشگاهی، طراحی گرافیکی یکپارچه و در عین ساده و جذاب است. طراحی ساده به بازدیدکننده سایت کمک میکند تا بر محتوا به خوبی تمرکز کند و همین امر میتواند به جذب مخاطب و مراجعه دوباره کاربر بینجامد. رعایت برخی نکات همچون طراحی ریسپانسیو و مناسب برای تلفن همراه و تبلت نیز نکته ضروری دیگری است که باید در هنگام طراحی بدان دقت شود.
۳. رعایت استاندارهای سئو
رعایت نکات و استانداردهای مربوط به سئو در فرآیند ساحت وبسایت دانشگاهی مهم است. زمانی که صرف رعایت استانداردهای سئو میکنید، در آخر منجر به بهبود جایگاه وبسایت میشود و میتوان آن را نوعی سرمایهگذاری تلقی کرد. رعایت استانداردهای سئو در طراحی سایت، به موتورهای جستوجو کمک میکند تا تصویری درست از محتوای وبسایت شما به دست آورند و بدین ترتیب به بهبود جایگاه وبسایت منجر میشود.
۴. امنیت اطلاعات
با گسترش فناوری، خطرات امنیتی نیز جدیدتر میشود و هر روز تهدید تازهای در مقابل وبسایت قرار دارد. به همین دلیل ضروری است که وبسایتهایی نظیر وبسایت و پرتالهای دانشگاهی که اطلاعات کاربران در آنها وجود دارد نکات امنیتی را بهخوبی رعایت کنند تا هم از خطر ویروسها و بدافزارها و هم خطر نفوذ هکرها در امان باشند. اگر امکان پرداخت آنلاین در وبسایت وجود دارد، رعایت نکات امنیتی دوچندان خواهد بود. مهمترین گام در این راستا استفاده از نیروهای متخصص و سیستمهای مدیریت محتوایی است که سابقه آنها در زمینه طراحی و ساخت وبسایتها دانشگاهی مشخص و درخشان است.
۵. محتوای جدید و مناسب
پس از طراحی و ساخت وبسایت لازم است تا محتوای باکیفیت، جدید و مرتبط تولید شود. محتوای مناسب و کلمات کلیدی مرتبط میتواند بر جایگاه وبسایت در نتایج موتورهای جستوجو تأثیر بگذارد. همچنین جستوجوی کلمات کلیدی ایدههای جدیدی را برای موضوعات محتوای وبسایت به همراه خواهند داشت و در نهایت کاربری که به دنبال موضوعی خاص است را به صفحه شما هدایت میکند. محتوای تولیدشده باید در راستای اهداف و برند دانشگاه باشد.